Palazzo Pubblico

anorama di Toiano, Sovicille, provincia di Siena

Panorama di Toiano, Sovicille, provincia di Siena [1]

Toacana ] Galleria di immagini

Il Grande Anello di Siena in 4 dagen | 2 - Da Ponte allo Spino a Badesse | 17,8 km

De Grande Anello di Siena maakt een omtrekkende beweging rond de stad en toont ons schitterende vergezichten op de stad en zijn omgeving. Het is een vierdaagse tocht waarbij we verschillende streken verkennen: we wandelen door het  kleiheuvellandschap van de Crete Senesi, door de steeneikbossen van de minder bekende maar niet minder mooie Montagnole Senesi, en langs de heuvels van de Chianti Classico. En altijd is er het silhouet van Siena op de achtergrond, oplichtend in het strijklicht van de avond, of mysterieus en schijnbaar onbereikbaar voor ons opdoemend in de vroege ochtend, als het spel van nevelbanken en optrekkende mist het landschap een bijna mystieke invulling geven.
Deze tweede etappe van de Grande anello trekt door de Montagnole Senese, ten westen van Siena.

Panorama di Sovicille dalla nebbia, Sovicille, provincia di Siena

Panorama di Sovicille dalla nebbia, Sovicille, provincia di Siena [2]

De Montagnola Senesi, in het noordwesten van Siena, is een minder bekend, maar daarom niet minder mooi gebied. Naast de talrije kastelen, villa's en versterkte dorpen vinden we in het gebied ook meer dan 80 karstgrotten in de kalkstenen bodem van de uitgestrekte steeneikbossen. Er wordt een kostbaar geel marmer gewonnen, dat ook gebruikt werd bij de bouw van de kathedralen in Siena, Firenze en Orvieto.
Het hoogste punt van het Montagnola-gebergte, de Monte Maggio biedt een onvergetelijk uittzicht op Monteriggioni, een van de best bewaarde middeleeuwse vestingplaatsen van Italië, waarvan de dertiende-eeuwse muur meer dan 500 meter lang en twintig meter hoog is. Het is een magische plek die al door Dante wordt genoemd in zijn Goddelijke Komedie.

Il Grande Anello di Siena in 4 giorni

2 - Da Ponte allo Spino a Badesse | 17,8 km

Een mooie wandeling door een bosrijk gebied. Bezienswardigheden zijn het Palazzaccio di Toiano, de Villa van Montecagnano, Giardino Villa di Toiano, Villa Bellaria, Palazzo di Santa Colomba of Villa Petrucci, San Leonardo al Lago, Castello la Chiocciola, Villa Castagnoli, Cerbaia en de Villa del Poggiolo. Badesse is een lelijk centrum waar we zo snel mogelijk doorheen wadelen.
In de omgeving zijn Eremo di San Leonardo al Lago en Canale Del Granduca interessant.

Da Ponte allo Spino a Badesse | Grotere kaart

Il Grande Anello di Siena | Da Ponte allo Spino a Badesse 17,8 km

Da vedere:
Palazzaccio di Toiano, Colle dei Mandorli, Villa van Montecagnano, Giardino Villa di Toiano, Villa Bellaria, Palazzo di Santa Colomba (Villa Petrucci), San Leonardo al Lago, Casa Altichiari, Fungaia, Pian del Lago, Podere Caggio, Castello la Chiocciola, Villa Castagnoli, Cerbaia, Villa del Poggiolo, Badesse.
Nelle vicinanze: Eremo di San Leonardo al Lago, Canale Del Granduca.
Az. Agric. Il Ciliegio, degustazione e vendita prodotti tipici locali con visita alle cantine.

Neem vanaf Ponte allo Spino, naast de brug over de Serpenna, de verharde weg richting Colombaio en Toiano. Op weg naar het dorp zie je rechts de imposante massa van het Palazzaccio di Toiano. Steek deze over tot het einde waar de weg een scherpe bocht naar links maakt.

Palazzaccio di Toiano, Toiano, Paese del Territorio di Sovicille, Provincia di Siena

Il Poggiarello di Toiano, castello medievale situato presso Toiano, Sovicille

Il terreno argilloso vicino a Siena, è del colore chiamato terra di Siena, è ottenuta dalla calcinazione della terra di Siena naturale

Palazzaccio di Toiano, Toiano, Village in the Territory of Sovicille, Province of Siena

Palazzaccio di Toiano

Palazzaccio di Toiano, Sovicille, Montagnola Senese

Palazzaccio di Toiano, Sovicille, Montagnola Senese [2]

Vervolg de licht dalende onverharde weg voor je en sla dan rechtsaf de landweg in die het bos ingaat (CAI-pad nr. 113). Aangekomen bij het kruispunt dat aan de rechterkant naar een boerderij leidt, ga je richting de laatste en verlaat je het CAI-pad en ga je eromheen, altijd naar rechts klimmend tot je de huizen op de bergkam bereikt (Colle dei Mandorli).

Loop rechts en neem de met cipressen omzoomde laan die je volgt zonder ooit te verlaten; let op het pad aan de rechterkant de prachtige villa van Montecagnano met het kerkje tot aan de geasfalteerde weg naar Celsa / Pian del Lago.

Neem deze laatste naar links en keer na ongeveer 200 meter terug naar rechts op het CAI-pad nr. 113, deze volgen tot u Santa Colomba bereikt.

U kunt ook doorgaan met het bekijken van de imposante massa van het Palazzo di Santa Colomba (Villa Petrucci), Het ontwerp van de villa wordt toegeschreven aan Baldassarre Peruzzi, misschien op basis van de verhoogde basis die doet denken aan de Villa Farnese in Caprarola.

Aangekomen op de weg naar Celsa is het mogelijk om een omweg te maken die ongeveer een uur duurt om de prachtige hermitage van San Leonardo al Lago te zien: neem de verharde weg naar rechts en volg deze tot u de kruising bereikt met een onverharde weg op de rechts, die je volgt tot je na ongeveer 500 meter weer aan de rechterkant een kruispunt vindt met een bord dat naar de Hermitage leidt.

Neem vanuit Santa Colomba de geasfalteerde weg bergafwaarts en sla na ongeveer 200 meter linksaf de onverharde weg op richting Altichiari (CAI-pad nr. 113). Ga bergopwaarts en sla na een bocht naar links rechtsaf richting Casa Altichiari.

U passeert voor het huis, gaat rechtdoor en begint af te dalen in het bos, en gaat dan steil omhoog richting Fungaia. U komt uit in het centrum van het dorp en neemt de grote onverharde weg naar rechts naar beneden (CAI nr. 106) voor ongeveer een kilometer, totdat deze linksaf het bos ingaat.

Na een tijdje gaat het pad naar buiten en loopt door tot aan de randen van de velden. Je komt aan bij Pian del Lago en hier begint het pad naar links te klimmen met een bredere weg die leidt naar Podere Caggio, een prachtig panoramisch punt met de berg Amiata op de achtergrond.

Volg vanaf hier de hoofdweg onder de eiken door en verlaat pad nr. 106. Als u bij een kruising met brievenbussen komt, houdt u rechts aan tot u de eerste huizen van het kasteel van Villa bereikt.
Hier slaat u linksaf (CAI pad nr. 104) en volgt u de borden "Via Francigena, Castello la Chiocciola". In de buurt van het kasteel slaat u rechtsaf, passeert u de oude afgesloten ingang en komt u op de geasfalteerde weg.

Monteriggioni, Castello Chiocciola [1]

Steek de onverharde weg voor u over en volg de borden "Via Francigena" richting Cerbaia, langs de landweg die langs het bos loopt. Let op de prachtige Villa Castagnoli aan de rechterkant.

Aangekomen bij de verlaten Cerbaia-boerderij, gaat u naar rechts en verlaat u de Via Francigena en vervolgt u de onverharde weg tot u de Cassia bereikt. Steek over en begin de verharde weg voor je te beklimmen richting Poggiolo-Badesse.

Kort voor het kruispunt van Poggiolo is aan de linkerkant in de verte het prachtige profiel van Monteriggioni te zien. Sla rechtsaf de onverharde weg op en passeer voor de Villa del Poggiolo met een prachtig uitzicht over de Staggia-vallei en de eerste Chianti-wijngaarden. Na deze laatste daal je steil af richting het stadje Badesse.

Aangekomen bij de geasfalteerde hoofdweg, slaat u linksaf en direct na de oude kerk bij het stoplicht rechtsaf en dan rechtdoor, steek de brug over de Staggia over en ga dan verder naar de rotonde waar de onderdoorgang van de snelweg Siena-Florence is gelegen aan de rechterkant en de spoorlijn.

Sovicille, Montagnola Senese   Sovicille, Pieve di San Giovanni Battista a Ponte allo Spino   Sovicille, Pieve di San Giovanni Battista a Ponte allo Spino , interno

Panorame Sovicille, Montagnola Senese

Sovicille, Ponte allo Spino

Pieve di San Giovanni Battista a Ponte allo Spino, interno

L'eremo di San Salvatore di Lecceto, Montagnola Senese, Siena   Villa Petrucci, Santa Colomba, frazione di Monteriggioni   Monteriggioni e Dante Alighieri

L'eremo di San Salvatore di Lecceto, Montagnola Senese, Siena

Villa Petrucci, Santa Colomba, frazione di Monteriggioni

Monteriggioni e Dante Alighieri
Monteriggioni-panorama1   Monteriggioni, veduta delle mura   Monteriggioni, borgo fortificato

Monteriggioni

Sentiero principale della Montagnola senese: Monteriggioni - Ponte della Pia

Monteriggioni, borgo fortificato

Piramide, obelisco del Canale del Granduca, vicino dall'eremo di Lecceto, Montagnola Senese   Ingresso del Canale del Granduca, Montagnola Senese   Uscita del Canale del Granduca, Montagnola Senese

Ingresso del Canale del Granduca, Montagnola Senese

Uscita del Canale del Granduca, Montagnola Senese

Deze tweede etappe in de Grande Anello di Siena in de Montagniola Senese is een mooie, weinig veeleisende wandeling door een bosrijk gebied. Het parcours loopt gedeeltelijk over de Via Francigena, en maakt gebruik van het door CAI Siena uitgetekende wandelingen in dit gebied. Een overzicht van deze wandelingen vind je hier.

Pic-VF4-IT32 Monteriggioni-Siena 08 (camino).JPG

Via Francigena tra Monteriggioni e Siena [5]

Cava di marmo (marmo giallo), Montagnola Senese, presso Radi di Montagna, Sovicille [1]

De Grande Anello di Siena is verdeeld in vier etappes.

1 Da Isola d’Arbia a Ponte allo Spino 18 km

2 Da Ponte allo Spino a Badesse 17,8 km

3 Da Badesse a Pieve a Bozzone 20,2 km

4 Da Pieve a Bozzone a Isola d’Arbia 13,8 km

Siena buiten de muren | De Via Francigena

De Via Francigena is de middeleeuwse pelgrimsroute van het Engelse Canterbury naar Rome. De route die in 994 voor het eerst beschreven werd door aartsbisschop Sigeric van Canterbury, is nu Europees cultureel erfgoed. De etappes in Toscane behoren tot de mooiste trajecten van de Via Francigena. Hier harmoniseert de rijkdom aan cultuurschatten perfect met de schilderachtige landschappen van Toscane.
Vertrekkend vanuit Massa bereik je in enkele etappes, via oude Romeinse paden en de mooiste strade bianche de middeleeuwse stad Siena aan de Porta Camollia.

Via Francigena in Toscana | 12 Da Monteriggioni a Siena

VERTREK: Monteriggioni, Piazza Roma
AANKOMST: Siena, Piazza del Campo
LENGTE: 20,6 km
MOEILIJKHEID TE VOET: Gemiddeld
HOE ER TE KOMEN: Spoorlijn Empoli-Siena, station Castellina Scalo

Deze etappe van de Via Francigena vertrekt in het historische centrum van Monteriggioni. Langs onverharde wegen wandel je richting Cerbaia, en verder naar de kastelen Chiocciola en Villa, tot we Pian del Lago bereiken.
Je bereikt Siena bij de Porta Camollia.
Drinkwater vind je b ij het "Punto Sosta La Villa" op de buitenparkeerplaats.

Via Francigena, Strada miliare indicativa tra Monteriggioni e Siena       Siena, Porta Camollia

Via Francigena, Strada miliare indicativa tra Monteriggioni e Siena

Siena, Porta Camollia

Siena Urban trekking

We verzamelden enkele mooie wandelingen die naast de belangrijkste highlights van de stad ook enkele geheime plekjes en bijzondere kunstschatten verkennen. We wandelen langs kronkelende steegjes en pittoreske straten met fonteinen, palazzi en sfeervolle pleinen.

1 - Porto Camollia - Fonte Nuova d'Ovile circular walk

2 - Piazza del Campo - Chiesa Sant'Agostino - Orti dei Tolomei

3 - Basilica di San Francesco - Fortezza Medicea

4 - Siena Grand Tour

5 - Porta Romana - Piazza del Campo circular walk

6 - Porta Fontebranda - Piazza del Campo - Fontebranda | 2,6 km

Trekking Outdoor | Il Grande Anello di Siena: da Isola d’Arbia a Ponte allo Spino

Luc Devoldere, De verloren weg van Canterbury naar Rome, Atlas-Contact, 2009.

DE VERLOREN WEG GEVONDEN | Luc Devoldere van Canterbury naar Rome | Christine D'haen, 28 november 2002 | De Standaard

Eetgelegenhedenen nuttige culinaire adressen in Siena | Some of the best Restaurants in Siena

[1] Foto di LigaDue, licenziato in base ai termini della licenza Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale
[2] Foto di Marco Pagni, licenziato in base ai termini della licenza  Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0).

[5] Foto di Paulusburg, licenziato in base ai termini della licenza Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale.

Holiday accomodation in Tuscany

Case vacanza in Toscana | Podere Santa Pia

Colline sotto Podere Santa Pia

Podere Santa Pia

#travelingintuscany, Siena, Orto dei Pecci.