Alberese | Parco Naturale delle Maremma

Walking along the Tuscan coast

Crete Senesi

Abbazia di Monte Oliveto Maggiore

Walking in the crete senesi

Grosseto

Vineyards in Tuscany quality image.jpg

Vigneti a Ponte a Bozzone, Toscana [1]

Toacana ] Galleria di immagini

Il Grande Anello di Siena in 4 dagen | 3 - Da Badesse a Pieve a Bozzone | 20,2 km

De Grande Anello di Siena maakt een omtrekkende beweging rond Siena en toont ons schitterende vergezichten op de stad en zijn omgeving. Het is een vierdaagse tocht waarbij we verschillende streken verkennen: we wandelen door het kleiheuvellandschap van de Crete Senesi, door de steeneikbossen van de minder bekende maar niet minder mooie Montagnole Senesi, en langs de heuvels van de Chianti Classico. En altijd is er het silhouet van Siena op de achtergrond aanwezig, oplichtend in het strijklicht van de avond, of mysterieus en schijnbaar onbereikbaar voor ons opdoemend in de vroege ochtend, als het spel van nevelbanken en optrekkende mist het landschap een bijna mystieke invulling geven.

Castello delle Quattro Torra e Siena, sullo sfondo

Castello delle Quattro Torra e Siena, sullo sfondo [2]

In het noorden rijzen de heuvels van de Chianti Classico op, een streek die over de hele wereld beroemd is om zijn wijn en zijn pittoreske kastelen en dorpjes, en eindeloze wijngaarden die vooral in de herfst, wanneer de wijnranken geel, rood en bruin kleuren, van een onvergelijkbare schoonheid zijn.
De wandeling eindigrt in , in de buurt van Montaperti waar op 4 september 1260 de beroemde Slag bij Montaperti uitgevochten tussen Firenze en Siena. Naar schatting meer dan 10.000 mensen lieten die dag het leven.

Il Grande Anello di Siena in 4 giorni

3 - Da Badesse a Pieve a Bozzone | 20,2 km

Vanaf de weg naar Vagliagli neemt u de onverharde weg die de gracht volgt (bewegwijzerde Agraria Molino di Cellole) en bij de eerste kruising slaan we rechtsaf richting de molen. Eenmaal hier aangekomen, neemt u de landweg naar links, steekt u de sloot over en begint u te klimmen. Als de weg naar rechts afwijkt (cipres en een oud bord van particulier bezit) gaan we bergop via het pad dat langs het veld loopt en ons naar de Cellole-huizen bovenaan de bergkam brengt.Op de fiets slaat u rechtsaf en vervolgt u naar de villa. Eenmaal hier nemen we de onverharde hoofdweg naar rechts, met een panoramisch uitzicht aan de linkerkant van de Certosa di Pontignano, en we volgen deze zonder hem ooit te verlaten totdat we de prachtige villa van Monaciano bereiken. Een kort bezoek aan de prachtige tuin is mogelijk op aanvraag bij de receptie. Volg de weg weer bergafwaarts richting Ponte a Bozzone en kort voordat we daar aankomen gaan we rechts weer bergafwaarts richting de brug over de Bozzone stroom en gaan omhoog richting de geasfalteerde weg. We volgen het ongeveer 500 m tot het kruispunt dat ons aan de linkerkant naar het kasteel van Monteliscai leidt. We nemen de geasfalteerde weg rechts die langs de muur van de villa loopt en die na ongeveer 1 km overgaat in een onverharde weg. We passeren rechts van de Azienda Agraria San Giorgio ai Lapi en komen aan bij het prachtige panoramische punt van de kerk van San Giorgino. We gaan zo'n 1500 meter verder totdat we aan onze linkerhand een afwijking naar beneden vinden met een haag van cipressen en achter een huis, en voor een gemetselde gaskast. We slaan linksaf en volgen de rood-witte borden en dalen af naar een huis, altijd rechts aanhoudend tot we de brug over de Bozzone bereiken. We steken deze over en nemen de onverharde weg naar rechts die ons naar Pieve a Bozzone leidt, links omhoog (borden Certosa). Om bij Certosa te komen, brengt u een kort bezoek en keert u terug naar Ponte a Bozzone. Het duurt ongeveer 2 uur.

Ga bij Badesse, vanaf de onderdoorgang van de spoorlijn en de snelweg Siena-Florence, verder richting Lornano tot je de weg bereikt die naar rechts klimt richting Miniera. Neem de laatste en begin te klimmen, altijd links aanhoudend op de geasfalteerde weg tot je de plaats Miniera bereikt waar het pad terugkeert naar een onverharde weg.

Ga rechtdoor door het land, laat de eerste afslag rechts weg en sla in plaats daarvan af naar de tweede (Strada della Magione). Het gaat altijd eerst op een vlak pad en dan bergafwaarts naar de Staggia-stroom die we oversteken. Aan de overkant is een boerderij. We beginnen de onverharde hoofdweg te beklimmen tot we de plaats Santo Stefano bereiken en dan het geasfalteerde pad dat naar Quercegrossa leidt, dat we rechts nemen.

Na een paar meter gaat u links omhoog richting La Ripa en als u de top van de heuvel bereikt, gaat u weer linksaf bergafwaarts (aanduiding van huisnummers 41/59); dan rechts aanhouden zonder de huizen in te gaan tot het einde van het asfalt. Op het platteland begint u af te dalen in de vallei langs een kleine karakteristieke heuvel met pijnbomen en cipressen, Poggio Teo; de weg draait dan naar rechts langs twee groepen huizen.

Je negeert de afwijking naar rechts en daalt in plaats daarvan af naar de brug die het ravijn oversteekt, steekt deze over en slaat meteen rechtsaf, steeds verder langs deze weg tot je de geasfalteerde weg bereikt die naar Vagliagli leidt. We steken deze over en nemen de onverharde weg die de gracht volgt (aanduiding van het landbouwbedrijf “Molino di Cellole”) en bij de eerste kruising gaan we rechtsaf richting de molen.

Eenmaal hier aangekomen, neemt u de landweg naar links, steekt u de sloot over en begint u te klimmen. Als de weg naar rechts afwijkt (cipres en een oud bord van particulier bezit) ga je bergop en volg je het pad dat langs het veld loopt en naar de Cellole-huizen bovenaan de bergkam leidt.

Neem de hoofdweg naar rechts, met een panoramisch uitzicht aan de linkerkant van de Certosa di Pontignano, volg deze zonder hem ooit te verlaten totdat u de prachtige villa van Monaciano bereikt. Een kort bezoek aan de prachtige tuin is mogelijk op aanvraag bij de receptie.

Volg de weg bergafwaarts richting Ponte a Bozzone en net voordat u deze bereikt, slaat u weer rechtsaf bergafwaarts richting de brug over de beek en gaat u omhoog richting de geasfalteerde weg. Volg deze ongeveer 500 meter tot aan het kruispunt dat aan de linkerkant naar het kasteel van Monteliscai leidt.

Neem de verharde weg aan de rechterkant die langs de muur van de villa loopt en die al snel een onverharde weg wordt, ga rechts van de boerderij San Giorgio ai Lapi en kom bij het prachtige uitzichtpunt van de kerk van San Giorgino.

Ga zo'n 1500 meter door tot je aan de linkerkant een afwijking bergafwaarts vindt met een haag van cipressen en achter een huis, en voor een gemetselde gaskast. Sla linksaf en volg de rood-witte borden en daal af naar een huis, altijd rechts aanhoudend tot u de brug over de Bozzone bereikt. Steek deze over en neem de onverharde weg naar rechts die naar Pieve a Bozzone leidt.

Castello delle Quattro Torra

Afwijking voor het Castello delle Quattro Torra: na de kerk van San Giorgino, aangekomen bij de cipressenhaag, in plaats van linksaf te gaan, ga je rechtdoortot je aankomt op de verharde weg. We gaan naar rechts en na de tweede reeks bochten vinden we links de onverharde weg naar het kasteel.
Voor de terugkeer, vanaf het kasteel keren we terug naar de geasfalteerde weg, waar we rehtsaf slqqn en op deze weg Pieve a Bozzone bereiken. Het duurt ongeveer een uur. Het kasteel is alleen aan de buitenkant te bezoeken. Een mooi uitzichtpunt met het silhouet van siena aan de horizon maakt dit tot een magische plek.

Il Grande Anello di Siena | 3 Da Badesse a Pieve a Bozzone 20,2 km

Bezienswaardigheden
In La Ripa een mooi panoramapunt over de heuvels van de Chianti. In Basciano Villa Parisini.
Verder Villa di Monaciano, Tenuta di Monaciano, Lago di Monaciano.
In de omgeving, la Certosa di Pontignano, een oud middeleeuwse klooster, en de Villa di Geggiano.
Il Castello di Monteliscai. Chiesa di San Giorgio a Lapi, la Chiesa di S.Giorgino met op de heuvel een mooi panorama.De Fattoria di S.Giorgio, een goed wijnhuis.
In de omgeving het versterkte Castello delle quatro Torra. De Pieve di San Giovanni Battista in Bozzone.

Villa di Monaciano

Villa di Monaciano, Ponte a Bozzone, Castelnuovo Berardenga, Province of Siena

Villa di Monaciano, Ponte a Bozzone, Castelnuovo Berardenga, Province of Siena [2]

Deze imposante villa is tegenwoordig een privé-eigendom, maar de villa en de tuin zijn tegen betaling voor het publiek geopend tussen april en oktober.
De villa is gedocumenteerd sinds de 18e eeuw, maar zijn huidige is het resultaat van een grodige transformatie die plaatsvond tussen 1870 en rond 1885, toen het pand, na eeuwenlang bezit door de familie Fortini, was verworven door Alessandro Pucci Sansedoni, een Sienese edelman die in Firenze woonde. De geest van vernieuwing en de smaak die destijds in Firenzee heerstne, zijn zichtbaar in dit innovatief villa- en tuincomplex. Sansedoni,verlegde de toegangsweg, sloopte de oude muren die de tuin omringden en creëerde een romantisch park in een florentijnse stijl zoals ze in Firenze onder leiding van de architect Giuseppe Poggi en de familie Pucci gebouwd werden.

Castello di Monteliscai

Monteliscai, Borgo e Castello nel territorio di Siena, Provincia di Siena

Monteliscai, Borgo e Castello nel territorio di Siena, Provincia di Siena [2]

Monteliscai bevond zich vaak in de schermutselingen van de oorlogvoerende steden Siena en Firenze. Monteaperti is niet ver weg. De kleine vesting werd in 1229 werd bezet door de Florentijnen. Monetliscai werd opnieuw ingenomen en zwaar beschadigd door de Florentijnen in 1479. De originele toegangsdeur verkeert nog steeds in een uitstekende staat, hoewel in het onderste deel rond het midden van de 20e eeuw een opening werd gezaagd om de doorgang van landbouwwagens te vergemakkelijken.
De boeren hebben schijnbaar bijna meer schade aangericht aan het fort van Monteliscai dan alle oorlogen [6] .

Certosa San Pietro a Pontignano

Het Certosa di Pontignano is een van de mooiste en belangrijkste kloosters in Toscane. Het kartuizerklooster werd in 1343 gesticht. De stad Siena liet het in 1383 versterken tegen de troepen van condottiere John Hawkwood.

Het klooster heeft veel schade opgelopen tijdens de oorlog tussen Siena en Firenze (1554-1555). In 1559 verwoestte het keizerlijke leger grote delen van het gebouw; het werd geplunderd en half verwoest.
Tussen de tweede helft van de 16e en 17e eeuw vonden grote renovatiewerken in renaissancestijl plaats, met de transformatie van de zes kapellen van de kerk tot één kapel.

Certosa San Pietro a Pontignano, territorio di Castelnuovo Berardenga
Panorama Certosa San Pietro a Pontignano, territorio di Castelnuovo Berardenga [3]

Het klooster heeft een lay-out die kenmerkend is voor een kartuizerklooster, met een grote vierkante binnenplaats omringd door kleine cellen die ooit door de kloostermonniken bewoond werden.

De eerste Kloostergang is in renaissancestijl gebouwd; de tweede, kleinere kloostergang dateert uit de veertiende eeuw en de derde bevat interessante fresco's van Bernardino Poccetti. Een rijk versierde kerk en enkele ontmoetingsruimtes, waaronder een refter, maakten het geheel af.

San Pietro, chiesa dell'ex monastero e Certosa San Pietro a Pontignano, territorio di Castelnuovo Berardenga [3]

De kerk is opmerkelijk vanwege de fresco's (1579) die de muren en het plafond bedekken. De fresco's verbeelden gebeurtenissen in het leven van Christus, zijn moeder en de geschiedenis van de kartuizer orde.

In de refter in het hoofdklooster bevindt zich nog een Laatste Avondmaal van Bernardino Poccetti. Een kleine kapel werd beschilderd door Apollonio Nasini. Het klooster had een Morte di san Bruno, door Poccetti, een werk dat zich nu ook in de refter beviindt.

In 1959 kocht de Universiteit van Siena het gebouwencomplex en werd het het officiële congrescentrum van de universiteit. Het wordt gebruikt voor academische vergaderingen, congressen en ook als hotel en restaurant voor evenementen zoals bruiloften en feesten.

Villa di Geggiano

Villa di Geggiano, giardino

Villa di Geggiano is sinds 1527 het familiehuis van de familie Bianchi Bandinelli. Tegenwoordig is het uitgeroepen tot nationaal erfgoed.

Bernardo Bertolucci vereeuwigde Villa Geggiano in zijn middelmatige film Stealing Beauty uit 1996 met Liv Tyler, Rachel Weisz, Stefania Sandrelli en Jeremy Irons.

Da Badesse a Pieve a Bozzone [ Grotere kaart

Castello delle Quattro Torra

Deze derde etappe in de Grande Anello di Siena eindigt na 20 km aan de Pieve a Bozzone. Je kan nog even richting Siena wandelen naar het majestueuze Castello delle Quattro Torra, of oostwaarts naar Montaperti.

Afwijkende omweg voor het Castello delle Quattro Torra

Na de kerk van San Giorgino, aangekomen bij het kruispunt met de Strada di Colle Pinzuto, en de imposante de cipressenhaag, sla je niet linksaf maar wandel je langs de hoge haag rechtdoor tot aan de verharde weg. We gaan hier naar rechts en na de tweede reeks bochten vinden we links de onverharde weg naar het kasteel.

Siena en het Castello delle Quattro Torra

Castello delle Quattro Torra, Siena

Castello delle Quattro Torra, Siena [3]

Gelegen aan de rand van de tufsteenzone ten oosten van Vignano en Siena, een gebied met bossen, wijngaarden en olijfbomen dat langzaam overgaat in het grimmige en minder bevolkte gebied van de Crete Senesi, is het Castello delle Quattro Torra met zijn vier hoekige torens en kantelen, zijn mooie, strakke binnenplaats die doet denken aan die van het Palazzo Publicco, een opvallend gebouw dat de nieuwsgierigheid wekt van elke voorbijganger.

Het Castello delle Quattro Torra dateert uit de veertiende eeuw en behoorde oorspronkelijk toe aan de Cinughis, een aristocratische feodale familie uit Siena, en vervolgens aan de Bichi. Tijdens de oorlog van 1555 was het de thuisbasis van de markies van Marignano, de aanvoerder van de Florentijnse troepen, en verloor het de meeste van zijn beroemde meubelen waarmee Giovanni Bichi het had gevuld[4].

Door de overwinning van de' Medici verloor Castello delle Quattro Torra zijn defensieve functie en werd het kasteel een bwuitenverblijf, zonder echter een echte transformatie tot een villa te ondergaan.

Toen de rust hersteld was, werd het gewoon een pittoresk en rustig landhuis, dat nog altijd een origineel aspect aan het landschap geeft.
Sinds 1885 wordt het kasteel bewoond en onderhouden door de familie Ponticelli.

Recente studies hebben gesuggereerd dat het Castello delle Quattro Torra mogelijks door Ambrogio Lorenzetti is afgebeeld in zijn beroemde fresco De allegorie van het goede bestuur in het Palazzo Pubblico in Siena (1339).

Montaperti

As je de Strada di Pieve a Bozzone verder oostwaarts volgt kom je na 4,5 km in Montaperti. Hier werd op 4 september 1260 de beroemde Slag bij Montaperti uitgevochten tussen de steden Firenze en Siena. De slag was een onderdeel van de strijd tussen de Welfen en de Ghibellijnen in de Toscaanse steden. Op de heuvel van Montaperti, even buiten Siena, slaagden de Florentijnen er, ondanks hun numerieke meerderheid, niet in de verdediging van Siena te doorbreken. De veldslag is vooral bekend door een daad van verraad die de kansen deed keren, en die beschreven wordt in De goddelijke komedie van Dante Alighieri. Het dorpje Monteaperti is nu een deel van de gemeente Castelnuovo Berardenga.

CastelnuovoBerardengaMontapertiPiramide2

De Grande Anello di Siena is verdeeld in vier etappes.

1 Da Isola d’Arbia a Ponte allo Spino 18 km

2 Da Ponte allo Spino a Badesse 17,8 km

3 Da Badesse a Pieve a Bozzone 20,2 km

4 Da Pieve a Bozzone a Isola d’Arbia 13,8 km

Trekking in Toscana | Da Castelnuovo Berardenga a Monteaperti e Vagliagli | Pacina - Montaperti - San Giovanni a Cerreto - Pievasciata - Vagliagli

Vertrekpunt : Pacina
Aankomst : Vagliagli
Lengte : 24,5 chilometri (circa)
Bezeinswaardigheden : Pieve di Santa Maria a Pàcina, Antico Granaio Monteaperti, Piramide della Battaglia di Montaperti, Chiesa di San Pietro a Vico d'Arbia, Villa Montechiaro, Azienda Agricola Montechiaro di Alessandro Griccioli, La Villa Avanzati, San Giovanni a Cerreto, Fattoria di Catignano, Pievasciata (Borgo d'Arte Contemporanea), Parco Sculture del Chianti, Chiesa di San Cristoforo in Vagliagli

Piramide montaperti   Villa Montechiaro, Castelnuovo Berardenga   Siena con le nuvole, vista da Pievasciata, all'inizio del Chianti

Piramide di Montaperti, monumento ai caduti della battaglia di Montaperti, vicino a Montaperti (Montapertaccio), Castelnuovo Berardenga

Villa Montechiaro, Castelnuovo Berardenga

Siena con le nuvole, vista da Pievasciata, all'inizio del Chianti

Siena Urban trekking

We verzamelden enkele mooie wandelingen die naast de belangrijkste highlights van de stad ook enkele geheime plekjes en bijzondere kunstschatten verkennen. We wandelen langs kronkelende steegjes en pittoreske straten met fonteinen, palazzi en sfeervolle pleinen.

1 - Porto Camollia - Fonte Nuova d'Ovile circular walk

Siena ed il Castello delle Quattro Torra

Siena ed il Castello delle Quattro Torra visti da Villa Montechiaro

Siena ed il Castello delle Quattro Torra visti da Villa Montechiaro [2]

Trekking Outdoor | Il Grande Anello di Siena: da Isola d’Arbia a Ponte allo Spino

Luc Devoldere, De verloren weg van Canterbury naar Rome, Atlas-Contact, 2009.

DE VERLOREN WEG GEVONDEN | Luc Devoldere van Canterbury naar Rome | Christine D'haen, 28 november 2002 | De Standaard

Castello delle Quattro Torra Bed and breakfast Siena
Strada di Pieve al Bozzone, 36 - Siena
Tel (+39) 333 4663208 | e-mail info@quattrotorra.it.
www.quattrotorra.it

Eetgelegenheden en nuttige culinaire adressen in Siena | Some of the best Restaurants in Siena

[1] Photo by Thomas Fabian, published under a Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) license.
[2] Photo by Antonio Cinotti, published under a Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) license.
[3] Foto di LigaDue, licenziato in base ai termini della licenza Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale
[4] Het beleg van Siena (januari 1554 - april 1555) was een van de langere belegeringen van de Italiaanse oorlogen en was een van de laatste pogingen van de pro-Franse partij in Italië om de keizerlijke en Spaanse macht in Italië tegen te gaan. Het beleg duurde vijftiende maanden, maar uiteindelijk dwong de hongerdood Siena tot de overgave, en werd het een deel van Cosimo de Medici's groothertogdom Toscane.
[5] Foto di Sailko, licenziato in base ai termini della licenza  the Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
[6] Fonte: Maura Martellucci, Alzate gli occhi e ammirate il castello di Monteliscai | www.sienanews.it